Карпатський біосферний заповідник – державна, наукова, неприбуткова установа міжнародного значення, що є частиною Світової мережі біосферних резерватів ЮНЕСКО та єдина природоохоронна установа України, яка нагороджена Європейським дипломом Ради Європи.
Заповідник охороняє понад 66 тисяч гектарів природних екосистем, з яких:
- 20 тисяч гектарів – букові праліси Світової спадщини ЮНЕСКО;
- три водно-болотні угіддя міжнародного значення: «Долина нарцисів», «Печера Дружба», «Озірний-Бребенескул».
Заповідник забезпечує понад 400 робочих місць у гірських громадах, розвиває туризм, екологічну освіту та програми відновлення ветеранів.
СУТЬ ПИТАННЯ
У вересні 2025 року Головне управління ДПС у Закарпатській області провело позапланову перевірку та в акті від 23 вересня, який офіційно врученому 2 жовтня, заявило про нібито «заниження» земельного податку на 52,9 млн грн за період січень–липень 2025 року.
Водночас цією ж перевіркою підтверджено право Заповідника на податкову пільгу (звільнення від сплати земельного податку) з листопада 2024 року – відповідно до підпункту 282.1.4 статті 282 Податкового кодексу України та індивідуальної податкової консультації ДПС України від 24.03.2025 №1590/ІПК/99-00-04-01-04.
Заповідник подав заперечення та додаткові пояснення на акт перевірки, однак податковий орган прийняв рішення залишити вказані заперечення без врахування, фактично відмовивши у задоволенні поданих заперечень.
Отримавши фактичну відмову у задоволенні заперечень Заповідник 30.10.2025 направив адміністративну скаргу до Державної податкової служби України на дії та рішення Головного управління ДПС у Закарпатській областіякою просив:
– Скасувати рішення (висновок) ГУ ДПС у Закарпатській області від 23.10.2025 за результатами розгляду заперечень Карпатського біосферного заповідника про залишення заперечень до Акта документальної позапланової виїзної перевірки від 23.09.2025 без врахування, як таке, що суперечить Податковому кодексу України та прийняте без належного правового і фактичного обґрунтування.
– Зобов’язати Головне управління ДПС у Закарпатській області:
- не приймати податкові повідомлення-рішення на підставі зазначеного Акта перевірки до завершення розгляду даної Скарги;
- провести повторний розгляд матеріалів перевірки із забезпеченням участі представників Карпатського біосферного заповідника для всебічного, повного та неупередженого з’ясування обставин відповідно до п. 86.7 ст. 86 ПКУ з урахуванням ст. 56 ПКУ та принципів п. 4.1 ст. 4 ПКУ.
Незважаючи на це, ДПС України на даний час ще не розглянуло скаргу Заповідника та не винесло рішення з цього приводу, однак, не зважаючи на це вже 4 листопада 2025 року Головним управлінням ДПС у Закарпатській області надіслано Заповіднику податкові повідомлення-рішення про донарахування 52 948 247,04 грн. земельного податку та додатково 10% штрафних санкцій на загальну суму 5 294 824,70 грн. – нібито за «порушення режиму території ПЗФ» під час здійснення рекреаційної діяльності та отримання інших доходів, які, на думку податківців, не є власними надходженнями спеціального фонду Заповідника.
АБСУРДНІСТЬ РІШЕННЯ ОРГАНІВ ДПС
Абсурдність позиції податкового органу полягає в тому, що висновок, викладений в Акті перевірки, є суперечливим, нелогічним і виглядає як штучно спрямований на дискредитацію та фактичне знищення Заповідника.
З одного боку, Карпатський біосферний заповідник діяв абсолютно законно – відповідно до чинної, не скасованої індивідуальної податкової консультації ДПС України від 24.03.2025 № 1590/ІПК/99-00-04-01-04, якою чітко підтверджено право на застосування податкової пільги, передбаченої підпунктом 282.1.4 пункту 282.1 статті 282 Податкового кодексу України.
З іншого боку, під час перевірки контролюючий орган безпідставно використав положення іншої консультації ДПС України від 06.03.2024 № 1173/ІПК/99-00-04-01-04 ІПК , у якій, на основі даних чинних на 2023 рік, зроблено висновок про відсутність у Заповідника права на пільгу у 2025 році через нібито наявність «інших джерел доходів».
При цьому, не враховано, що ця консультація є предметом судового оскарження у справі № 260/1710/24, у межах якої Верховним Судом відкрито касаційне провадження (ухвала від 22.10.2025).
Крім того, податкова служба також використала висновок пізніше наданої Заповіднику податкової консультації від 25.08.2025 № 4530/ІПК/99-00-04-01-04, яка стосувалася окремої земельної ділянки Заповідника площею 872 га, і в якій чітко зазначено про необхідність сплати земельного податку лише за одну сформовану земельну ділянку площею 872 га, у межах якої рекреаційна діяльність фактично здійснюється на території лише 2 га. Однак, всупереч змісту цієї консультації податковий орган довільно поширивши її на всі земельні ділянки Заповідника загальною площею понад 32 тис. га, при чому зробив це заднім числом, тобто за період з 01.01.2025 по 31.07.2025.
Також не враховано, що ця консультація є предметом судового оскарження у справі № 260/7095/25 та перебуває на розгляді Закарпатського окружного адміністративного суду.
Таким чином, контролюючий орган вийшов за межі своїх повноважень, свідомо спотворив зміст податкових консультацій ігнорував чинну консультацію, яка підтверджує право на пільгу.
Посилаючись водночас на дві інші консультації, законність яких оскаржується в судах, податковий орган фактично порушив принцип презумпції правомірності дій платника податків, визначений Податковим кодексом України.
Крім того, під час проведення перевірки податковим органом було допущено низку інших порушень, які чітко викладені у запереченні та адміністративній скарзі.
Такі дії податківців створюють правовий парадокс і підґрунтя для безпідставного кримінального переслідування посадових осіб Заповідника, які діяли виключно відповідно до чинного законодавства та офіційних роз’яснень самої ДПС України.
У підсумку, податковий орган своїми діями порушив принципи правової визначеності, стабільності та довіри до держави, гарантовані Конституцією України та підтверджені правовими позиціями Верховного Суду, ставлячи під сумнів передбачуваність і послідовність державної податкової політики щодо бюджетних установ науки та довкілля.
ПРАВОВА ПОЗИЦІЯ ЗАПОВІДНИКА
Карпатський біосферний заповідник – державна бюджетна, неприбуткова, наукова та природоохоронна установа, що повністю утримується за рахунок коштів державного бюджету (бюджетна програма 2701160 «Збереження природно-заповідного фонду»).
Відповідно до підпункту 282.1.4 пункту 282.1 статті 282 Податкового кодексу України, бюджетні установи, заклади науки та культури, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, звільняються від сплати земельного податку.
Заповідник саме належить до таких установ і законно користується податковою пільгою.
Кошти, отримані від рекреаційних послуг, є власними надходженнями спеціального фонду, передбаченими статтею 13 Бюджетного кодексу України,а не комерційним доходом.
Їх використання суворо регламентується бюджетним законодавством і спрямовується виключно на підтримку природоохоронної, наукової та освітньої діяльності Заповідника.
Рекреаційна діяльність у зоні антропогенних ландшафтів (поза заповідною зоною) здійснюється на законних підставах, передбачених статтями 7, 14, 18 і 47 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» та Постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2000 №1913.
Висновки податкового органу про нібито «господарську діяльність з гірськолижного туризму» є юридично необґрунтованими.
Встановлення 23 фундаментів опор гірськолижного витягу, що перебувають на балансі Заповідника, не створює орендних відносин, не змінює цільового призначення земель і не впливає на статус постійного користувача земельних ділянок.
Податкові органи проігнорували чинну індивідуальну податкову консультацію ДПС України, яка підтверджує право Заповідника на застосування пільги, та порушили вимоги статей 83, 284 і 282 Податкового кодексу України, що визначають порядок надання і застосування податкових пільг.
Заповідник діяв виключно в межах чинного законодавства, під контролем профільного Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, органів Державної казначейської служби та Державної аудиторської служби України.
При цьому, згідно з висновками ревізії, проведеної Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області за період з 01.01.2019 по 31.03.2023, Заповідник не допустив жодних порушень фінансової дисципліни чи нецільового використання бюджетних коштів при здійсненні рекреаційної діяльності за аналогічними договорами (щодо гірськолижного туризму).
НЕБЕЗПЕЧНІ НАСЛІДКИ
Такі дії податкової служби створюють тупикову і потенційно руйнівну ситуацію як для держави, так і для місцевих громад.
По-перше, місцеві бюджети не отримають реальних надходжень, оскільки рішення податкового органу буде оскаржено в судовому порядку, а отже, до прийняття остаточного судового рішення податок не підлягає сплаті.
По-друге, Міністерство фінансів України не зможе надати дотації територіальним громадам на компенсацію втрат, передбачених статтями 97 і 103 Бюджетного кодексу України, доки триває судовий процес.
По-третє, держава фактично опиняється в абсурдній ситуації, коли вимагає сплати податку з бюджетної установи, що фінансується з того ж державного бюджету, тобто «змушена платити сама собі».
У підсумку це – не «донарахування податку», а штучне створення фіскального боргу, який паралізує діяльність наукової природоохоронної установи міжнародного значення та ставить під загрозу її фінансову стабільність.
Такі дії податкових органів не лише порушують принципи законності та правової визначеності, а й підривають виконання Україною міжнародних природоохоронних зобов’язань – у межах програм ЮНЕСКО «Людина і біосфера (MAB)», Рамсарської конвенції, Карпатської конвенції та Європейської мережі природоохоронних територій.
Крім того, ризикують бути зірваними міжнародні наукові проєкти та програми екологічного моніторингу, що реалізуються на базі Заповідника спільно з європейськими партнерами.
У довгостроковій перспективі такі кроки створюють прецедент небезпечного адміністративного тиску на природоохоронні та наукові установи України, підривають довіру міжнародних донорів і партнерів, а також ставлять під сумнів ефективність державної політики у сфері охорони довкілля та науки.
ПОДАЛЬШІ ДІЇ
Карпатський біосферний заповідник діє виключно в межах чинного законодавства та використовує усі передбачені законом механізми захисту своїх прав і інтересів.
У встановлений Податковим кодексом України 10-денний строк Заповідник оскаржить податкові повідомлення-рішення до Державної податкової служби України.
У разі відхилення скарги, відповідно до статті 56 Податкового кодексу України, буде подано позов до суду з метою визнання протиправними та скасування незаконних рішень податкового органу.
Паралельно Заповідником направлено офіційні звернення до:
- Міністерства економіки, довкілля та сільського господарства України,
- Міністерства фінансів України,
- Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування,
- Комітету Верховної Ради України з питань бюджету,
з проханням вжити невідкладних заходів реагування на ситуацію, яка створює загрозу знищення державної природоохоронної установи міжнародного значення.
Окремо Заповідник звертається до Закарпатської обласної військової адміністрації та органів місцевого самоврядування, у межах територій яких розташовані його структурні підрозділи, із пропозицією підтримати позицію щодо законного звільнення Заповідника від сплати земельного податку та необхідності компенсації втрат місцевих бюджетів за рахунок державних дотацій, передбачених Бюджетним кодексом України.
ВИСНОВОК
Сьогодні під загрозою опинилася не лише фінансова стабільність Карпатського біосферного заповідника, а й репутація України як держави, яка виконує свої міжнародні зобов’язання у сфері охорони природи та науки.
Знищення або паралізація діяльності установи, що понад півстоліття охороняє унікальні екосистеми Карпат, забезпечує робочі місця для сотень мешканців гірських територіальних громад, розвиває екологічну освіту, науку, рекреаційну діяльність та діяльність з реабілітації та відновлення ветеранів,– це не просто адміністративна помилка, це удар по державі, науці, природі та людях.
Карпатський біосферний заповідник є символом природної, культурної та духовної стійкості Українських Карпат і важливим елементом глобальної екологічної мережі ЮНЕСКО «Людина і біосфера (MAB)». Його ослаблення або ліквідація поставить під сумнів виконання Україною зобов’язань перед ЮНЕСКО, Радою Європи та Європейським Союзом, а також підірве довіру міжнародних партнерів до екологічної політики нашої держави.
У цій ситуації Карпатський біосферний заповідник звертається до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Мінекономіки і міжнародних партнерів із закликом:
- негайно втрутитися у ситуацію,
- забезпечити правовий захист і стабільне функціонування установи,
- гарантувати виконання державою міжнародних зобов’язань у сфері охорони довкілля.
Збереження Карпатського біосферного заповідника – це не лише питання податкової політики, а перевірка державної зрілості, екологічної свідомості та відповідальності України перед світовою спільнотою.
Його захист – це захист обличчя України, її наукової гідності, природної спадщини та майбутнього наших дітей.
TAX CONFLICT AGAINST THE BIOSPHERE RESERVE:
HOW A LEGAL RIGHT WAS TURNED INTO A “DEBT”
The Carpathian Biosphere Reserve is a state, scientific, non-profit institution of international importance, which is part of the UNESCO World Network of Biosphere Reserves and the only nature conservation institution in Ukraine that has been awarded with the European Diploma of the Council of Europe.
The reserve protects over 66 thousand hectares of natural ecosystems, of which:
- 20 thousand hectares – primeval beech forests of UNESCO World Heritage;
- three wetlands of international importance: “Valley of Narcissus”, “Cave Druzhba”, “Ozirnyi-Brebeneskul”.
The reserve provides over 400 jobs in mountain communities, develops tourism, ecological education and programs for rehabilitation of veterans.
THE ESSENCE OF THE ISSUE
In September 2025, the Main Department of the State Tax Service in the Transcarpathian region conducted an unscheduled inspection and, in a report dated September 23, which was officially handed over on October 2, stated the alleged “understatement” of land tax by UAH 52.9 million for the period January–July 2025.
At the same time, the same inspection confirmed the Reserve’s right to a tax benefit (exemption from paying land tax) from November 2024 – in accordance with subparagraph 282.1.4 of Article 282 of the Tax Code of Ukraine and individual tax consultation of the State Tax Service of Ukraine dated 03/24/2025 No. 1590/IPK/99-00-04-01-04.
The Reserve submitted objections and additional explanations to the inspection report, however, the tax authority decided to disregard the indicated objections, in fact refusing to satisfy the submitted objections.
Having received an actual refusal to satisfy the objections, the Reserve on 30.10.2025 sent an administrative complaint to the State Tax Service of Ukraine against the actions and decisions of the Main Department of the State Tax Service in the Transcarpathian region, requesting:
– To cancel the decision (conclusion) of the Main Department of the State Tax Service in the Transcarpathian region dated 23.10.2025 based on the results of considering the objections of the Carpathian Biosphere Reserve on leaving the objections to the Act of the documentary unscheduled on-site inspection dated 23.09.2025 without taking them into account, as such, that contradicts to the Tax Code of Ukraine and adopted without proper legal and factual justification.
To oblige the Main Department of the State Tax Service in the Transcarpathian region:
- not to accept tax notices-decisions on the basis of the specified Inspection Act until the consideration of this Complaint is completed;
- to conduct a re-examination of the inspection materials with the participation of representatives of the Carpathian Biosphere Reserve for a comprehensive, complete and impartial clarification of the circumstances in accordance with clause 86.7 of Article 86 of the Tax Code of Ukraine, taking into account Article 56 of the Tax Code of Ukraine and the principles of clause 4.1 of Article 4 of the Tax Code of Ukraine.
Despite this, the State Tax Service of Ukraine has not yet considered the complaint of the Reserve and has not made a decision on this matter, however, despite this, on November 4, 2025, the Main Department of the State Tax Service in the Transcarpathian region sent the Reserve tax notices-decisions on the additional assessment of UAH 52,948,247.04. land tax and an additional 10% penalty for a total amount of UAH 5,294,824.70 – allegedly for “violation of the regime of the Nature Reserve Fund territory” during recreational activities and receiving other income, which, according to tax authorities, are not the Reserve’s own revenues.
THE ABSURDNESS OF THE DECISION OF THE STATE TAX SERVICE BODIES
The absurdity of the tax authority’s position lies in the fact that the conclusion set out in the Inspection Report is contradictory, illogical and appears to be artificially aimed at discrediting and actually destroying the Reserve.
On the one hand, the Carpathian Biosphere Reserve acted absolutely legally – in accordance with the current, not canceled individual tax consultation of the State Tax Service of Ukraine dated 24.03.2025 No. 1590/IPK/99-00-04-01-04, which clearly confirms the right to apply the tax benefit provided for in subparagraph 282.1.4 of paragraph 282.1 of Article 282 of the Tax Code of Ukraine.
On the other hand, during the inspection, the regulatory authority unreasonably used the provisions of another consultation of the State Tax Service of Ukraine dated 06.03.2024 No. 1173/IPK/99-00-04-01-04 IPK, in which, based on data valid for 2023, a conclusion was made that the Reserve did not have the right to a benefit in 2025 due to the alleged presence of “other sources of income.”
At the same time, it was not taken into account that this consultation is the subject of a court appeal in case No. 260/1710/24, within which the Supreme Court opened cassation proceedings (resolution dated 22.10.2025). In addition, the tax service also used the conclusion of the later tax consultation No. 4530/IPK/99-00-04-01-04 provided to the Reserve dated 25.08.2025, which concerned a separate land plot of the Reserve with an area of 872 hectares, and which clearly stated the need to pay land tax only for one formed land plot with an area of 872 hectares, within which recreational activities are actually carried out on the territory of only 2 hectares. However, contrary to the content of this consultation, the tax authority arbitrarily extended it to all land plots of the Reserve with a total area of over 32 thousand hectares, and did so retroactively, that is, for the period from 01.01.2025 to 31.07.2025.
It was also not taken into account that this consultation is the subject of a court appeal in case No. 260/7095/25 and is under consideration by the Transcarpathian District Administrative Court.
Thus, the supervisory authority exceeded its powers, deliberately distorted the content of tax consultations, and ignored the current consultation confirming the right to a benefit.
By referring at the same time to two other consultations, the legality of which is being contested in the courts, the tax authority actually violated the principle of presumption of legality of the taxpayer’s actions, defined by the Tax Code of Ukraine.
In addition, during the inspection, the tax authority committed a number of other violations, which are clearly set out in the objection and administrative complaint.
Such actions of tax officials create a legal paradox and a basis for groundless criminal prosecution of officials of the Reserve, who acted exclusively in accordance with the current legislation and official explanations of the State Tax Service of Ukraine itself. As a result, the tax authority, by its actions, violated the principles of legal certainty, stability and trust in the state, guaranteed by the Constitution of Ukraine and confirmed by the legal positions of the Supreme Court, calling into question the predictability and consistency of the state tax policy regarding budgetary institutions of science and the environment.
LEGAL POSITION OF THE RESERVE
The Carpathian Biosphere Reserve is a state budgetary, non-profit, scientific and nature conservation institution, which is fully supported by the state budget (budget program 2701160 “Preservation of the Nature Reserve Fund”).
In accordance with subparagraph 282.1.4 of paragraph 282.1 of Article 282 of the Tax Code of Ukraine, budgetary institutions, scientific and cultural institutions, which are fully supported by state or local budgets, are exempt from paying land tax.
The reserve belongs to such institutions and legally uses a tax benefit.
Funds received from recreational services are the own revenues to the special fund, provided for by Article 13 of the Budget Code of Ukraine, and not commercial income.
Their use is strictly regulated by budget legislation and is aimed exclusively at supporting the nature conservation, scientific and educational activities of the Reserve.
Recreational activities in the zone of anthropogenic landscapes (outside the core zone) are carried out on the legal grounds provided for by Articles 7, 14, 18 and 47 of the Law of Ukraine “On the Nature Reserve Fund of Ukraine” and the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 28.12.2000 No. 1913.
The conclusions of the tax authority about the alleged “economic activity in ski tourism” are legally unfounded.
The installation of 23 foundations of the ski lift supports, which are on the balance sheet of the Reserve, does not create lease relationships, does not change the intended purpose of the lands and does not affect the status of the permanent user of the land plots.
The tax authorities ignored the current individual tax consultation of the State Tax Service of Ukraine, which confirms the Reserve’s right to apply the benefit, and violated the requirements of Articles 83, 284, and 282 of the Tax Code of Ukraine, which determine the procedure for granting and applying tax benefits.
The reserve operated exclusively within the framework of current legislation, under the control of the relevant Ministry of Environmental Protection and Natural Resources of Ukraine, the bodies of the State Treasury Service and the State Audit Service of Ukraine.
At the same time, according to the conclusions of the audit conducted by the Western Office of the State Audit Service in the Transcarpathian region for the period from 01.01.2019 to 31.03.2023, the Reserve did not commit any violations of financial discipline or misuse of budget funds when carrying out recreational activities under similar contracts (regarding ski tourism).
DANGEROUS CONSEQUENCES
Such actions of the tax service create a deadlock and potentially destructive situation for both the state and local communities.
Firstly, local budgets will not receive real revenues, since the decision of the tax authority will be appealed in court, and therefore, until a final court decision is made, the tax is not subject to payment.
Secondly, the Ministry of Finance of Ukraine will not be able to provide subsidies to territorial communities to compensate for losses provided for in Articles 97 and 103 of the Budget Code of Ukraine while the legal process is ongoing.
Thirdly, the state actually finds itself in an absurd situation when it demands payment of tax from a budgetary institution that is financed from the same state budget, that is, it is “forced to pay itself”.
In the end, this is not a “tax reassessment”, but an artificial creation of a fiscal debt that paralyzes the activities of a scientific nature conservation institution of international importance and jeopardizes its financial stability. Such actions by tax authorities not only violate the principles of legality and legal certainty, but also undermine Ukraine’s implementation of international nature conservation obligations – within the framework of UNESCO’s Man and the Biosphere (MAB) programs, the Ramsar Convention, the Carpathian Convention, and the European Network of Protected Areas.
In addition, international scientific projects and environmental monitoring programs implemented on the basis of the Reserve together with European partners risk being disrupted.
In the long term, such steps create a precedent of dangerous administrative pressure on environmental and scientific institutions of Ukraine, undermine the trust of international donors and partners, and also call into question the effectiveness of state policy in the field of environmental protection and science.
NEXT STEPS
The Carpathian Biosphere Reserve acts exclusively within the framework of current legislation and uses all legally prescribed mechanisms to protect its rights and interests.
Within the 10-day period established by the Tax Code of Ukraine, the Reserve will appeal tax notices-decisions to the State Tax Service of Ukraine.
In the event of rejection of the complaint, in accordance with Article 56 of the Tax Code of Ukraine, a lawsuit will be filed with the court to declare it illegal and annul the illegal decisions of the tax authority.
In parallel, the Reserve sent official appeals to:
- The Ministry of Economy, Environment and Agriculture of Ukraine,
- The Ministry of Finance of Ukraine,
- The Committee of the Verkhovna Rada of Ukraine on Environmental Policy and Nature Management,
- The Committee of the Verkhovna Rada of Ukraine on Budget,
with a request to take urgent measures to respond to the situation that poses a threat of destruction of a state nature protection institution of international importance.
Separately, the Reserve appeals to the Transcarpathian Regional Military Administration and local self-government bodies, within the territories of which its structural units are located, with a proposal to support the position on the legal exemption of the Reserve from paying land tax and the need to compensate for losses to local budgets at the expense of state subsidies provided for by the Budget Code of Ukraine.
CONCLUSION
Today, not only the financial stability of the Carpathian Biosphere Reserve is under threat, but also the reputation of Ukraine as a state that fulfills its international obligations in the field of nature protection and science. The destruction or paralysis of the activities of an institution that has been protecting the unique ecosystems of the Carpathians for over half a century, providing jobs for hundreds of residents of mountain territorial communities, developing environmental education, science, recreational activities, and activities for the rehabilitation and recovery of veterans – is not just an administrative error, this is a setback to the state, science, nature, and people.
The Carpathian Biosphere Reserve is a symbol of the natural, cultural and spiritual sustainability of the Ukrainian Carpathians and an important element of the UNESCO global ecological network “Man and the Biosphere (MAB)”. Its weakening or liquidation will call into question Ukraine’s fulfillment of its obligations to UNESCO, the Council of Europe and the European Union, and will also undermine the trust of international partners in the environmental policy of our state.
In this situation, the Carpathian Biosphere Reserve appeals to the President of Ukraine, the Verkhovna Rada of Ukraine, the Cabinet of Ministers of Ukraine, the Ministry of Economy and international partners with an appeal to:
- immediately intervene in the situation,
- ensure legal protection and stable functioning of the institution,
- guarantee the state’s fulfillment of international obligations in the field of environmental protection.
Preservation of the Carpathian Biosphere Reserve is not just an issue of tax policy, but a measure of Ukraine’s institutional maturity, environmental consciousness and accountability to the international community.
Protecting it means safeguarding Ukraine’s reputation, scientific integrity, natural heritage, and the future of the next generation.
КОНТАКТИ ДЛЯ ЗМІ:
вул. Красне Плесо, 77, м. Рахів, Закарпатська обл.
тел. +380 3132 2-68-93
ел. адреса: [email protected]
сайт: https://kbz.in.ua
Facebook: CarpathianBiosphereReserve / Карпатський біосферний заповідник
CONTACTS FOR MEDIA:
Krasne Pleso str. 77, Rakhiv, Transcarpathian region
tel. +380 3132 2-68-93
email: [email protected]
website: https://kbz.in.ua
Facebook: CarpathianBiosphereReserve / Карпатський біосферний заповідник
БІЛЬШЕ НА САЙТІ КАРПАТСЬКОГО БІОСФЕРНОГО ЗАПОВІДНИКА
https://kbz.in.ua/zemelnyy-podatok-proty-nauky-ta…/
https://kbz.in.ua/karpatskyy-biosfernyy-zapovidnyk-pid…/
MORE ON THE CARPATHIAN BIOSPHERE RESERVE WEBSITE
https://kbz.in.ua/zemelnyy-podatok-proty-nauky-ta…/
https://kbz.in.ua/karpatskyy-biosfernyy-zapovidnyk-pid…/